X

درباره ما

استدلال به نفع استفاده از متن پرکننده چیزی شبیه به این است: اگر از محتوای واقعی در فرآیند مشاوره استفاده می‌کنید، هر زمان که به بررسی رسیدید

اطلاعات تماس

  • ایالت شهر تمپول، BD
  • info@tronix.com
  • روزهای هفته: 09:00 الی 18:00
  • (+259) 2257 6156
سود پرک
سود پرک

درخواست استعلام قیمت

جهت اطلاع از قیمت دقیق روز کالا ، موجودی و آنالیز دقیق آن میتوانید با بخش فروش ما در تماس باشید و راه های ارتباطی مختلفی را امتحان کنید، در واتس اپ ، تلگرام ، روبیکا و ... در خدمت شما هستیم .

اطلاعات تماس
زمان پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح الی 5 عصر،
پنجشنبه 9 صبح الی 1 عصر
اطلاعات محصول

توضیحات

سود پرک با نام علمی سدیم هیدروکسید، یک ماده سفید و جامد است که در صنعت با نام های دیگری مثل سود سوز آور، سود مایع، چرب گیر صنعتی و سود کاستیک هم شناخته می شود. این ماده یک باز قوی و بدون است که خاصیت جذب رطوبت هوا از ویژگی های بارز آن است. این ماده معمولا به صورت پرک و یا گرانوله به فروش می رسد.

سود پرک چیست ؟

همانطور که از اسم سود سوزآور هم پیداست، این ترکیب قابلیت سوزاندن اجسام را دارد. به همین علت در زمان استفاده از آن باید دقت کافی را به کار ببرید که برخوردی با پوست و چشمتان نداشته باشد.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سود پرک

این ماده با فرمول شیمیایی NaOH محلول در آب است و در هنگام ترکیب با آب و یا اسید بسیار گرماده است. یعنی به سرعت دمای محلول را بالا برده و گرما تولید می کند. بنابراین می توان گفت که سود پرک برای بعضی از مواد می تواند اشتغال ایجاد کرده و موجب آتش سوزی شود.

بیشترین غلظت سود سوز آور  48 درصد تا ۵۰ درصد در حالت مایع و در حالت جامد تا خلوص ۹۹٫۹ درصد هم قابل تولید است.

·جرم مولکولی : ۳۹ گرم

·نقطه ذوب : ۳۲۳ درجه سانتی گراد

·چگالی : ۱۳٫۲ گرم بر سانتی متر مکعب

نحوه تولید سود پرک

این ماده از زمان مصر باستان تولید می شده و روش تولید آن به این صورت بوده که آهک هیدراته را با سدیم کربنات واکنش می داده اند:

Na2CO3 + Ca(OH)2 CaCO3 + 2NaOH

این روش تا سال ها مورد استفاده قرار می گرفت تا در سال ۱۸۶۱ روش سالوی جایگزین آن شد. اما امروزه روش کلرآلکالی بهترین و مناسب ترین روش تولید سود پرک است که در حجم صنعتی به کار گرفته می شود. در این روش به کمک غشاهای جیوه ای ، غشایی و دیافراگمی، محلول کلرید سدیم الکترولیز شده و سود سوز آور، کلر و هیدروژن تولید می شود. در واقع سود سوز آور یک محصول مشترک در فرایند کلر آلکالی است و در کنار کلر به وجود می آید.

در هر کدام از روش های کلروآلکالی یک جریان الکتریسیته به محلول آب نمک وصل شده و کلر عناصری تولید می شود.

۲NaCl + 2H2O → Cl2 + H2 + 2NaOH

مقرون به صرفه ترین راه تولید سود پرک از نظر محیط زیستی و اقتصادی فرایند سل غشایی است. به طور کلی هر سه روش غشایی، جیوه ای و دیافراگمی شبیه به یکدیگر هستند و تنها تفاوتشان در جداسازی جریان کاتولیک و آنولیت است. تولید سود پرک تنها با روش کلر آلکالی در سال ۲۰۱۸ معادل ۹ میلیون متریک تن و تجارت بین قاره ای آن ۳٫۹ میلیون DMT بوده است.

کاربردهای سدیم پرک

خواص متفاوت و منحصر به فردی که سود پرک دارد باعث شده تا در صنایع مختلف مثل تولید شوینده ها و تولید کاغذ بسیار کاربردی باشد. از دیگر کاربردهای آن می توان به تمیز کنندگی سطوح از چربی، باز کردن لوله ها، ساخت شمع و تولید صابون اشاره کرد. دیگر کاربردهای سدیم هیدروکسید عبارت است از :

·تولید سولفید سدیم

·صنایع بهداشتی

·سرامیک سازی

·صنعت نفت

·تولید الکل

·مصنوعات چرمی

·خودروسازی

·استفاده در کارخانجات پنبه

·شیرین کننده زیتون

·رنگ رزی

·کنترل پساب و فاضلاب

·تنظیم PH آهک

·خنثی کننده اسید در زمان تولید باتری

·استفاده در نساجی به عنوان پرزگیر و سفید کننده

·تولید شیشه آلات

·تمیز کننده تانکرهای حمل نفت

·استفاده در برخی از ترکیبات دارویی

·آبکاری فلزات

·در دستگاه های حفاری

·بازیافت پلاستیک

·سنتز الیاف مصنوعی ابریشم

·تصفیه آب

·حل کردن سنگ بوکسیت برای تولید آلومینیوم

·براق کننده محصولات فلزاتی علی الخصوص آلومینیوم

·حذف ترکیبات گوگردی در صنعت پالایش نفت

خطرات سود پرک

این ماده بسیار خورنده و خطرناک است. پس حتما در زمان استفاده از آن نکات زیر را رعایت کنید.

۱٫اگر سود سوز آور با قسمتی از بدن برخورد داشت، حتما ناحیه آلوده را با آب بشویید. استفاده از صابون و دیگر مواد شیمیایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شست و شو باید ۳۰ دقیقه ادامه داشته باشد و در صورت لزوم با اورژانس تماس بگیرید. همچنین لازم است کلیه لباس ها تعویض و لباس آلوده کاملا شسته شود. بهتر است تعویض لباس زیر دوش آب انجام شود.

۲٫اگر سدیم هیدروکسید با چشم تماس پیدا کرد، پلک ها را باز نگه داشته و با فشار ملایم آب و به مدت ۳۰ دقیقه شست و شوی چشم را ادامه دهید.

۳٫در صورت بلع این ماده فرد مسموم را مجبور به خوردن آب و یا شیر زیاد کرده و سریعا او را به بیمارستان برسانید. در این زمان به هیچ عنوان او را تشویق به استفراغ کردن نکنید.

۴٫استنشاق این ماده می تواند خطرناک باشد و دستگاه تنفسی را از کار بیندازد. در صورتی که فرد مسموم نفس نمی کشید، تنفس مصنوعی مانعی ندارد و اگر به سختی نفس می کشید باید به کپسول اکسیژن وصل شود. در هر صورت مراجعه به مراکز درمانی بهترین راه است.

جمع بندی

سدیم پرک یک ماده شیمیایی صنعتی است که تولید کنندگان بسیار در زمینه های مختلف از آن استفاده می کنند. به همین علت شرکت فرسان شیمی آماده ارائه این محصول با بهترین قیمت و کیفیت به ایشان می باشد و با ما تماس بگیرید.