X

درباره ما

استدلال به نفع استفاده از متن پرکننده چیزی شبیه به این است: اگر از محتوای واقعی در فرآیند مشاوره استفاده می‌کنید، هر زمان که به بررسی رسیدید

اطلاعات تماس

  • ایالت شهر تمپول، BD
  • info@tronix.com
  • روزهای هفته: 09:00 الی 18:00
  • (+259) 2257 6156
تولید کننده زاج
زاج یا سولفات آلومینیوم
زاج یا سولفات آلومینیوم

درخواست استعلام قیمت

جهت اطلاع از قیمت دقیق روز کالا ، موجودی و آنالیز دقیق آن میتوانید با بخش فروش ما در تماس باشید و راه های ارتباطی مختلفی را امتحان کنید، در واتس اپ ، تلگرام ، روبیکا و ... در خدمت شما هستیم .

اطلاعات تماس
زمان پاسخگویی شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح الی 5 عصر،
پنجشنبه 9 صبح الی 1 عصر
اطلاعات محصول

توضیحات

سولفات آلومینیوم با نام علمی aluminium-sulfate که به اسم زاج سفید معروف است دومین ترکیب پر مصرف در جهان است. این ماده به خوبی در آب حل می شود اما قابلیت حل در اتانول را ندارد. ترکیب زاج سفید با آب، یک محلول اسیدی با ph 2 تولید می کند. 

بو و طعم این ماده به دلیل خاصیت اسیدی که دارد بسیار تند و تیز بوده و شکل ظاهری آن با غلظت آهن کمتر از ۰٫۵ معمولا به صورت کریستال های سفید است. در حالت دوم غلظت آهن ممکن است تا ۱٫۵ هم افزایش پیدا کند که در این صورت رنگ زاج به قهوه ای تغییر خواهد کرد. 

نام های دیگری این ترکیب با آنها شناخته می شود، عبارت اند از آلوم، نمک آلومینیوم، آلوم کاغذ سازی، کیک آلوم و آلوم صافی.

زاج چیست؟

فرمول شیمیایی زاج سفید Al2(SO4)3 است که زیر مجموعه نمک های معدنی سولفات ها به حساب می آید. همچنین انواع مختلفی از زاج سفید آبدار وجود دارد که دو نوع رایج تر آن Al2(SO4)3.16H2O و Al2(SO4)3.18H2O هستند. 

•جرم مولکولی : ۱۵/۳۴۲ گرم بر مول

•دانسیته : ۶۷۲/۲ گرم بر سانتی متر مکعب

•چگالی : ۲٫۶۷ g/cm³

•نقطه ذوب : ۷۷۰ درجه سانتی گراد

•قابل حل در آب و اسیدهای معدنی

انواع زاج سفید

زاج سفید آزمایشگاهی

این ترکیب همان سولفات آلومینیوم هجده آبه با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3.18H2O است. 

زاج سفید صنعتی 

این نوع از آلوم به دو شکل مایع و جامد به فروش می رسد. نوع مایع زاج سفید صنعتی برای مصارفی مثل تصفیه آب و بازیافت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربردهای زاج سفید

همان طور که گفتیم یکی از پر استفاده ترین ترکیبات جهان سولفات آلومینیوم است. بیشترین ۷۵ درصد از تولیدات این محصول در صنایع کاغذ سازی به کار برده می شود و بخش بزرگی از آن هم به عنوان تنظیم کننده ph و از بین برنده باکتری ها در فرایند تصفیه آب مصرف می شود. 

زاج سفید در تصفیه آب و پساب

استخرها، مراکز پرورش ماهی و تصفیه خانه ها از مهم ترین مصرف کنندگان زاج سفید هستند. البته در هر کدام از این کارها درصد خلوص سولفات آلومینیوم متفاوت است. مثلا برای آب آشامیدنی، این ترکیب را پودر کرده و به میزان ۱۷ درصد و در کنار کلر، آهنگ هیدراته و ... به آب اضافه می کنند. 

سولفات آلومینیوم آب را منعقد کرده و باعث ته نشین شدن مواد اضافه آن می شود. این خاصیت باعث شده تا در استخرها هم برای شفاف کردن آب مورد استفاده قرار بگیرد. 

زاج سفید در رنگرزی

رسوب ژلاتینی تولید شده توسط سولفات آلومینیوم باعث می شود تا رنگ لباس و چاپ های بر روی آن تثبیت شوند.

کاربرد زاج سفید و مصارف کشاورزی

کاهش ph خاک در زمین های زراعی و باغ ها از کاربردهای مهم سولفات آلومینیوم است.

زاج سفید در صنایع آرایش  بهداشتی

بیشترین کاربردی که زاج سفید در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی دارد، استفاده در فرمولاسیون محصولات ضد تعریق و خوشبو کننده مانند مام رول و اسپری بدن است. البته برخی از محصولات بند آور خون هم در خودشان سولفات آلومینیوم دارند.

برخی دیگر از مصارف سولفات آلومینیوم

•صنعت ساختمانی : بهبود بتن 

•آتش نشانی : کف کننده در فوم های آتش نشانی

•دباغی و تولید چرم 

•تولید کود شیمیایی

•تولید صابون و شوینده 

•استفاده به عنوان کاتالیزور

•تولید جوهر 

نحوه تولید زاج سفید

با سنتز کردن سولفوریک اسید . بوکسیت معدنی فرایند تولید آلوم آغاز می شود. سپس با واکنش خنثی سازی سولفات آلومینیوم آزاد می شود. سپس آلومینیوم و سولفوریک اسید با هم ترکیب شده و سولفات آمونیوم شکل می گیرد و هیدروژن آزاد خواهد شد. 

در نهایت ماده ای بدست می آید که با خشک شدن آن بلورهای سولفات آلومینیوم شکل می گیرند. 

Al2O3 + H2SO4 ———> Al2 (SO4) 3 + 3H2O

۲Al (OH) 3 + 3H2SO4 + 12H2O ———> Al2 (SO4) 3.18H2O

۲Al + 3H2SO4 - -> Al2 (SO4) 3 + 3H2

۲Al(OH)3+3H2SO4 → Al2(SO4)3+6H2O

نگهداری زاج سفید و نکات ایمنی استفاده از آن 

برای نگهداری از این ترکیب باید از ظروف ضد خوردگی مانند فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس، پلاستیک و یا استیل مقاوم استفاده نمایید. همچنین مکان نگهداری بسته های سولفات آلومینیوم باید خشک و خنک و به دور از سایر ترکیبات باشد. 

زاج سفید به شدت اسیدی است و محلول آن نیز همین خاصیت را دارد. بنابراین تماس آن با بدن انسان می تواند موجب سوختگی و آسیب شود. استنشاق این ماده مشکلات ریوی و تنفسی را به همراه دارد و تماس آن با چشم سوزش و درد شدیدی را به همراه دارد. 

این ماده اشتعال پذیر است و در دمای بالا موجب آتش سوزی و انفجار می شود. 

سخن نهایی

اگر شما هم یکی از مصرف کنندگان سولفات آلومینیوم هستید و میخواهید این ماده را به صورت عمده تهیه نمایید، می توانید با شماره های فرسان شیمی تماس گرفته و سفارش خود را همین امروز ثبت نمایید. بهترین قیمت زاج را از ما بخواهید .